lördag 20 november 2010

Baliresan

Har jag ju faktiskt inte skrivit nånting om, men det känns som att det är så mycket, hade ju varit lättare om man hade skrivit lite när man var där, och när man har det färskt i minnet, nu känns det redan som om det var jättelänge sen vi kom hem..
Men men.. lite ska man väl kunna få ner iaf! :)

Resan började med att vi käkade på Arlanda och skulle fixa ett lås till min resväska och därmed vart liiite sena till gaten..! Vi tänkte ju att vi hade massa tid på oss, men vi var visst långsammare än vi trodde.. Men det vart ju nästan ingen väntetid alls då, så det var ju skönt! :) När vi sen kommer på planet står det små skyltar med "reserverat" på våra säten och fullt med prylar i.. Jaha tack, vart ska vi sitta då? Det var tydligen flygvärdinnornas säten.. Smart att de satte oss på den raden då.. De suckade och flyttade på grejerna.. Och vad ser vi sen.. Inga skärmar i sätena!! Hur ska man överleva en tiotimmarsresa utan film och spel och annat skoj i sätet?? Aja.. Inte så mycket att göra åt saken, läsa bok och försöka sova.. Eller titta på taket! Sen när vi hade kommit iväg blev ett par flyttade till den andra reserverade raden framför oss för där de satt funkade inte borden.. Och vilket jävla tjafs.. Drickat ingick ju och de började tjata om att de ville ha champagne.. Vafan..! Men senare kom det visst fram att de skulle åka o gifta sig och de hade beställt en tårta o blommor o massa skit som skulle levereras på planet.. Suck, världens hallå blev det, de skulle fotas och dela med sig av sin tårta och överste chefen kom och skulle gratulera och hej och hå.. Sen har jag nog mest förträngt resten av resan för det var så fruktansvärt tråååkigt!! Kunde inte sova så jag satt rakt upp och ner i 10 timmar vilket resulterade i att jag var skittrött när vi väl kom fram till Bangkok och skulle byta plan, och sitta och vänta i 3 timmar.. Försökte lägga mig ner på bänkarna vid gaten och sova, men det gick ju såklart inte, jag har ju inte längre förmågan att somna när som helst, hur som helst.. tyvärr.. Vid 8-tiden åkte iaf nästa plan, och där minsann hade vi skärmar i sätena.. typiskt, då kunde jag ju inte sova heller utan var tvungen att kolla på Sex and the city 2 som jag faktiskt inte har sett för ingen tyckte den var värd att se..! Den var helt ok tycker jag! :)  men då blev jag ju såklart ännu tröttare och så skulle vi komma fram vid 3-tiden på dan så det var ju inte läge att gå o lägga sig när man kom fram till hotellet heller..! Men men!

Väl framme på Bali så skulle vi fixa visa-on-arrival, det gick väldigt smidigt, MEN när vi fick våra väskor kom det några idioter och tog de för oss och började springa mot utgången, vafan! jag skulle ju gå på toa när vi hade fått väskorna , men det vart ju inte tal om det utan det var ju bara att kuta efter, dyngtrött och helt mossig i skallen orkade man ju inte börja skrika på de att ge fan i våra väskor och först fattade vi ju inte vad det var för typer.. skjuts igenom tullen, vi fick bara slänga ifrån oss våra papper, för dårarna bara sprang.. Det var ju verkligen så man ville börja semestern, jaga efter puckon som ska ha pengar av en.. För såklart stannade de när vi kom till växlingskontoret och ville ha betalt! Morr!! lurade i värsta turistfällan!! Suck! Men men, inte läge att börja tjafsa emot.. Dock tänkte vi ju inte växla till deras hutlösa kurs utan de fick av de pengar vi redan hade växlat hemma.. Fruktansvärt irriterande!! Utanför väntade iaf skjutsen från hotellet, han var trevlig och hade med sig kallt vatten och kalla blöta handdukar, för gissa om man fick värmechock när vi kom utanför dörrarna! En kort bilresa och första träffen med galen Balitrafik senare kom vi fram, då fick vi sätta oss och gå igenom värsta proceduren, det skulle berättas om allt! Och vi fick frukostvoucher, massagevoucher, afternoonteavoucher och internetvoucher, herrejösses va papper det blev! Jag fattade såklart inte hälften av vad han babblade om, hur man skulle göra när man skulle boka saker och vart du skulle ringa och hej och hå! Kan ju bero på att man hade varit vaken i nästan ett dygn! :) När vi äntligen fick komma till rummet skulle de ju såklart ha genomgång där också!! Gaah! Visa vart alla lampknappar var, hur man skulle göra om man ville ha handdukar bytta, om man ville ha tvättservice etc..! Det tog aldrig slut! :) Det var ju egentligen trevligt, men jag var så trött och varm och ville bara gå på toa som jag inte fick göra på flygplatsen o sen sooova! Tillslut gick han och vi kunde äntligen ta en liten tupplur, man hade ju haft tanken att man skulle va vaken och gå o lägga sig i vanlig tid, men eftersom ja inte hade kunnat sova på planet fick vi ju lägga ner den idén.. men vi gick ändå upp sen och utforskade lite och käkade middag, så det blev att vi gick och la oss på kvällen vid bra tid ändå!

Upp första morgonen, värmechock igen när vi gick utanför dörren, haft acn på fullt ös hela natten, dock hade den lite jobbigt så det blev aldrig svalare än typ 23 grader inne om jag inte minns fel.. Härlig frukostbuffé iaf! Äggubben rockade, han stod under ett litet tak och hade två små stekpannor där han fixade till de ägg man ville ha med den fyllning man ville! Sen vart det till att ta en promenad in till centrum, den sista av våra promenader dit eftersom Per råkade snubbla och slå upp knät på en dum Balitrottoar, jättehög och så med sluttande kanter för bilar att köra upp på och gropar och hål i här och där.. Det var iofs skönt att ha en ursäkt, för det är ingen lek att gå på Bali i tryckande hetta, och komma över vägen kan du ju glömma om du inte får hjälp. Det är nämligen en aldrig sinande ström av bilar hela tiden om du är i centrum och de ligger gärna tre i bredd plus fyrtioelva moppar som kryssar emellan. Det är såpass illa att butiker och restauranger som ligger utmed vägen måste ha en gubbe som står och blåser med visselpipa för att stoppa upp trafiken så att man ska kunna svänga in eller ut från stället, och på kvällen har de en pinne som lyser rött som de viftar med istället. Så en sån fick hjälpa oss så vi kunde komma över. Övergångställen finns knappt, och de som finns är liksom bara kladd på marken, ingen som bryr sig om filerna heller, de är möjligen vägledande!

Sen vet jag inte riktigt vad vi gjorde på dagarna, de där vi inte gjorde någon utflykt har mest smält samman, vi låg vid poolen, den var underbar! Bara slappade och läste, beställa in drinkar och lunch till solstolarna var ju guld, mest därför vi inte tog oss till någon strand, vi är lite för bekväma för det, skönt att kunna dricka och äta, gå på toa om man behöver och kunna få skugga under parasollerna.. Många turer till köpcentret blev det också, svalt och skönt och hur stort som helst med massa restauranger! :) Inte lika skönt när vi åkte in mitt i smeten till shoppinggatorna där det var knökfullt med folk och bilar som ska åka på vad som i mina ögon ser ut som en liten smal gågata.. Dit blev det inte fullt lika många turer! :P

Några dagsutflykter kom vi också iväg på. Vi kunde ju inte göra så mycket extrema saker i början eftersom Pers knä såg förjävligt ut rent ut sagt! Och han hade rejält ont.. Men vi kunde åka iväg och snorkla iaf och klappa sköldpaddor. Vi åkte ut med en båt till nåt område som tydligen var bra för det, fanns lite rev och så där. Det var riktigt häftigt att ligga och guppa i vattnet o kolla på fiskar, saltvatten rockar, man behövde ju liksom inte göra nåt utan man flöt ju bara på. Visserligen fick man sticka upp skallen lite då och då och kolla vart man var nånstans för det var rätt så strömt och massa andra båtar som låg ankrade runt en som man inte gärna ville krocka med.. Lite läbbigt vart det när man slängde ut bröd till de då kom det liite för många fiskar liite för nära för att det skulle kännas helt ok, men det var ju ändå rätt häftigt! Sen var det tillbaka till stranden, duscha av sig saltvattnet och så ut igen med båten till Turtle Island, som hade en massa andra djur också. Bl.a. en lång slingrig sak som låg utsträckt på en planka som guiden gärna ville att vi skulle klappa, men jag stack fort som sjutton därifrån! Blää! Men vi fick se de små rackarna som man gör Kopi Luwak från, de var söta! Var så roligt hur han beskrev de, they poop and coffee comes ut! Själva kaffet fick vi också smaka på när vi var iväg på vår långa dagstur, men jag vet inte riktigt hur man ska beskriva det.. Det smakade lite annorlunda och jag vet inte om jag tycker det är värt det hutlösa priset! Fast jag är ju ingen kaffefinsmakare direkt utan dricker helst snabbkaffe me mjölk i hehe!Men det var ju en upplevelse! :)

Det var ju som sagt under vår dagstur som vi fick prova lyxkaffet, resten av den dagen bestod av Balinesisk "barong" dans som handlade om mytologiska varelser och monster och div. Titta på batikmålning, silversmide, träskulpturer, konstgalleri, tempel, en vulkan, risterasser och kulturmarknad, som vi skippade för jag var så himla mör efter hela dagen.. Orkar inte skriva i detalj om allt vi såg , förutom att det var väldigt populärt med fallossymboler på Bali, stoora snoppar, väldigt detaljerade.. Det var lite märkligt! men det har ju med deras religion att göra, och antagligen tycker väl turister att det är lustigt att köpa såna.. Resan var dock inte jättebekväm, för just det chauffören vi fick hade en  gammal skruttig bil som hade säten som plankor.. man satt typ och studsade när vi körde nerför berget efter att vi hade ätit lunch vid vulkanen..!

Vad gjorde vi mer, jo vi åkte till sunsettown och satt på stranden och käkade läbbiga hela fiskar som de ville att vi skulle välja ut själva ur ett akvarium, det skippade vi och sa åt henne att välja ut ett par mediumstora.. Men hon kom ju ändå ut med de i en balja och frågade om de var ok! Det var riktigt mysigt, en låång strand med bord uppradade hela vägen och små gubbar som stod längs med och sålde grillade majskolvar. Grymt fin solnedgång! :)

En kväll hade de även barbecue på hotellet där de hade den traditionella "Babi guling" som var helstekt spädgris, såg lite makabert ut, men jag smakade ändå, alla tjatade på en och frågade om man hade ätit det..! Men de hade även kyckling och biff! Jättegott och döömätt blev jag! Lite underhållning med mera balinesisk dans och det obligatoriska att gästerna ska va med och dansa, nej tack för oss! :)

En annan dag åkte vi till Bali safari o marinepark, där såg vi väldigt många trevliga djur, tyvärr råkade vi ut för ett litet missöde där för bankomaten tyckte att den skulle käka upp Pers kort, vilket var det enda vi använde eftersom han har icabanken och de tar inte ut några avgifter utomlands, så det var ju väldigt surt.. Och så fick vi sitta i typ 1½ timme o vänta på att de skulle försöka ringa banken, självklart var vi ju där på en söndag så det var ju inte öppet, och det kändes ju sådär att va tvungen att åka därifrån utan kortet och inte få veta alls när de skulle kunna åka dit och hämta det.. särskilt eftersom det var så nära hemresan. Och tack vare det så missade vi massa saker vi ville göra typ ta kort med vit tiger bäbis, och åka safarin en gång till så vi kunde fota djuren som var på andra sidan bussen och nu vart vi tvungna att stressa som sjutton för att hinna rida på elefanter som jag absolut inte ville missa.. men det var på håret, de hade shuttle bussar som körde ner en till huvudentrén där vår bil väntade och sista åkte 17.15 och typ 17.13 fick vi kortet på oss när vi satt på elefanten.. Tack och lov är tid inte så petnoga på Bali så när vi kom springande till lobbyn var hon 17.19 och det  kom en buss till! Phuu! Hade blivit väääldigt svårt att komma hem annars eftersom det låg typ 2 timmar bort och vi hade ju inget kort att ta ut pengar till en taxi för.. Tack och lov så ringde parken nästa dag och sa att kortet nu var på banken i Denpasar, så vi arrangerade en bil som kunde köra oss dit på en gång. Och efter typ 1½ timme i djävulsk trafik, huvudstaden skulle man visst gärna hålla sig borta från, kom vi fram, bara för att få höra att nej minsann kortet har inte kommit dit än, det är hos agenten som de anlitar för att åka ut och tömma bankomater på försvunna kort och skulle inte komma dit förrän efter 14.. och nu var klockan typ halv 12, whoopie, hade ju inte direkt lust att sitta på bankkontoret i 2 timmar o häcka tillsammans med en chaufför.. Så det blev till att åka tillbaka till hotellet, käka lunch och sen sätta sig i bilen för att återigen försöka få tag på kortet. Och äntligen funkade allt, kortet kom tillbaka, med stora svarta streck över hela, hehe!

Nu börjar det här bli riktigt långt, och jag har nog fått med det mesta iaf..
Korta ord om hemresan, balineser är nog de mest paranoida som finns när det gäller flygplatser, vi fick scanna väskorna innan vi ens kom in till incheckningen, och i kön där ville de titta inuti Pers väska ändå, och sen var det mera scanning av handbagaget och en gång till innan vi fick gå till gaten, och pass och boardingkort varenda gång.. Suck! Resan till Bangkok gick iaf bra, mera film! Lite länge väntetid den här gången, 5 timmar skulle vi sitta o vänta, men det vart middag och fika så det gick bra ändå. Och så började det bli sent, nästa plan skulle åka vid 1 på natten så det var perfekt att kunna somna direkt efter maten och så hade vi ingen bredvid oss i sätet så jag kunde lägga mig ner! Vi lyckades sova tills klockan var typ 3 på natten svensk tid och då var det 3 timmar kvar till landning så det vart en himla smärtfri hemresa, det var skönt!

Over and out om det är nån som har orkat läsa alltihop! :)