måndag 29 januari 2007

Försov mig

Så var det måndag igen och dags för skola.. Men vaknade jag? nej.. Har inte ens något minne av att jag stängde av väckarklockan (läs mobilen).. Det är illa.. Brukar oftast åtminstone komma ihåg att jag nånstans i mitt drömland stängde av mobilen och tänkte att jag bara ska ligga kvar fem min, för att sen vakna fem timmar senare.. Men imorse kommer jag inte ihåg nånting.. Har sovit som en stock hela natten.. Vaknandes processen försvåras oxå ytterligare av att jag sov hemma och därmed inte vaknar till när Per åker till jobbet.. så att sömnen blir lite ytligare timmen efteråt..

Fan att jag ska ha så himla svårt att komma upp.. för ofta e det inte vakna som e problemet, utan att komma upp.. vakna brukar ja göra av första signalen.. att sen resa på mig e det svåra.. snooza e en dum funktion.. för det gör att jag alltid får stressa, om jag överhuvudtaget kommer upp. Man kan nämligen bara snooza ett visst antal gånger, sen stänger den av sig. Och när ja ligger där i halvdvala e det inte alltid lätt att hålla räkningen på hur många gånger jag har snoozat för att kunna veta när jag absolut senaste måste gå upp.

Så många gånger min mamma har fått ringa o väcka mig under de år som ja bott hemifrån. När jag va yngre o bodde hemma hade de ett evigt sjå me att få upp mig till skolan.. Från att jag va yttepytte o inte ville vakna för att gå till dagis till dan ja flyttade hemifrån har de fått kämpa me att få mig ur sängen.. Alla möjliga knep har de tagit till. Jag kommer ihåg en period när pappa fick ta över ansvaret me att få upp mig ut sängen. Han gjorde såna där mini baguetter man gräddar färdigt i ugnen och så kokade han kaffe och pressade apelsinjuice.. haha! O det funkade oftast, fanns så mycke dofter som peppade mig att gå upp, och äter man inte såna baguetter innan de kallnar blir de bara stenhårda..

Det är en annan grej som försvårar min morgonrutin.. Jag måste ha frukost i mig annars dör jag.. Så fort jag vaknar e ja vrålhungrig.. Förstår inte människor som inte kan äta på morronen. Då har det ju gått längst tid sen jag åt senast på hela dygnet. Så jag kan äta hur mycke som helst.. Ett tag när jag bodde själv åt jag rester från gårdagens middag på morronen.. Lr näe nu ljög jag. man kunde knappt kalla det morron.. va under den tiden då jag inte jobbade lr gick i skolan på heltid, så morron för mig va väl runt 12 snåret som tidigast.. när andra människor äter lunch.. så det blev ju ganska rätt ändå! hehe! :)

Ok nu blev det väldigt mycke om min sömn.. men det kan lätt ta upp 15 timmar av mitt dygn, o e ja extra trött kan jag sova upp till 20 timmar om inget tvingar upp mig.. Det e lite illa! :) Men sova har alltid varit ett sätt för mig att komma undan huvudvärken.. Det e enda gången ja inte känner att ja har ont i huvudet, så i början när det nästan va för mycke att stå ut med ville ja inte göra annat än att sova.. o det e väldigt utmattande att gå me ont i skallen hela tiden.. kroppen får aldrig nån riktig vila, och jag känner mig aldrig pigg. kommer inte ihåg hur det känns att vakna upp utsövd och känna mig pigg o redo att ta mig an saker att göra.. Blää

Får väl ta o försöka ta itu me lite av det jag missade idag under föreläsningen.. fast väntar fortf på en av böckerna som blev restnoterade.. undrar när den tänker dyka upp.. får ja den inte snart får ja nästan ta o försöka få tag i den på annat sätt.. e ju inte så många veckor kvar tills tentan nu.. :(

3 kommentarer:

Per sa...

Sova sova säng säng säng!!! :)

Anonym sa...

Bäbis-sängar är typiskt tråkiga ting. Men visst var den FIIIN. Jag blev faktiskt exalterad när jag hittade den. Och för 6000 spänn BÖR den vara snygg. Så du gar joinat blogger. Jag hävdar fortfarande att wordpress är bäst, gå in och läs. För jag vet allt bäst, as you know. Vi kommer den 23 mars och ska bo i fiskis hos Kajsa (inte hos pappa, så kul ska vi inte ha, men att bo i dörre nmitt-i-mot kommer reta gallfeber på honom HAHA). ses vi!? puss

Anonym sa...

Ja, be om ursäkt för att du sov. HALLÅ. Ring nån dag istället ;) Puss