söndag 31 januari 2010

irriterande i efterskott..

kom på att jag måste berätta om en dum apotekargubbe som jag råkade ut för i torsdags, skulle plocka ut min blodtrycksmedicin och när jag kom fram frågade han om jag hade ätit detta tidigare, ja i ett år just den här sorten, men har haft högt blodtryck i 10 år.. o visste jag hur det fungerade, hur man skulle ta dem, ja.. om jag inte lyckats lära mig det nu så borde ja ha varit inlåst.. Fine, han vill försäkra sig om att man vet hur det funkar.. Men gav han sig sen då? Nej.. Då började han babbla om att jag var så ung för att ha högt blodtryck och det var ovanligt.. jo tack jag vet det, det fick ja höra när jag var 16 och de upptäckte det.. och sen fortsatte han bara, "du vet att man inte får några symptom, och att man kan leva som vanligt".. Nehää.. det säger du inte.. det e ju för fan jag som har det.. va trodde han.. "man upptäcker det bara genom kontroller, man kan fortsätta träna och behöver inte ändra på sin livsstil".. jaha, var det därför som jag går och kollar trycker regelbundet och har en manschett hemma.. duuh..! jävla idiot.. Suck, blir så trött.. Det var ju inte som att jag hade bokat en tid för rådgivning, och det känns som att all information om huruvida man får symptom och hur ofta man ska kolla trycket sköter min läkare.. Om han nu så himla gärna vill ge folk råd och komma med massa uppmaningar, skola om dig till läkare..

1 kommentar:

Per sa...

Apotekare är ett konstigt folk. Varför ska de ens öppna käften utöver att fråga vad det är man vill hämta ut? Läkare skriver ju ut medicinen, så då får väl läkaren förklara vad det är jag ska göra med den.

Apotekarens kompetens ska väl ligga i att blanda ihop lite specialsörjor åt folk som behöver det. Men att sitta i en liten kassa-lucka och förklara hur jag som patient ska käka de pillren jag just bett om att få hämta ut.. Det kan de banne mig sluta med genast!